افزایش سطح ارتباط در کودک اوتیسم
افزایش سطح ارتباط در کودک اوتیسم از مهمترین اولویتهای آموزشی و درمانی برای اوست.
ما در برنامههای آموزشی و درمانی هدف اولیهمان حرفهآموزی و یا مهارت ورزی نیست، ما در ابتدا میخواهیم سطح ارتباطات کودک را افزایش دهیم.
زیرا که در احتلالات طیف اوتیسم هستهی مرکزی مشکل ناتوانی در برقراری ارتباط است.
در اینجا چند نکته را برای افزایش سطح ارتباط کودک دارای اوتیسم را برایتان عنوان میکنم.
مواردی که در اینجا مطرح میشود، برگرفته از کتاب مد اخلات بهنگام در اختلالات طیف اوتیسم نوشتهی دکتر سید علی صمدی میباشد.
چند نکتهی مهم
- دلیل برای برقراری ارتباط با فرزندتان ایجاد کنید.
- از علایق فرزندتان استفاده کنید و انگیزهای برای برقراری ارتباط در او ایجاد کنید.
- با ایجاد تغییرات کوچک در فعالیتهای معمول جاری در خانه، فرزندتان را تشویق کنید تا برقرار کنندهی ارتباط باشد.
- شیوهی مشخصی از برقراری ارتباط با فرزندتان ایجاد کنید، مثلاً از نظام تبادل تصویر یا روش پکس استفاده کنید.
- از کلمات ساده استفاده کنید تا فرزندتان قادر به تقلید از شما باشد.
- تنها زمانی که فرزندتان بسیار کلافه است برنامه را قطع کنید، اما اگر او فقط در زمان شروع آموزش مهارت ارتباطی جدید گریههای معمولی داشت برنامه را ادامه دهید، و اطمینان داشته باشید که به زودی اشکهای فرزندتان ناپدید خواهد شد و شادی و لذت از برقراری ارتباط جای اشکها را خواهد گرفت.
به یاد داشته باشید که منظور از افزایش سطح ارتباط کودک، تنها ارتباط کلامی نیست، بلکه ارتباط به هر شکل آن مورد نظر است.
باز هم ذکر این نکته را لازم و ضروری میدانم که والدین و مراقبان کودک باید در شناخت هرچه بیشتر فرزند خود تلاش کنند و از این شناخت برای ایجاد انگیزه در افزایش سطح ارتباط کودک استفاده کنند.
در تمام موادر آموزشی و درمانی خانواده و مخصوصاً والدین اصلیترین و مهمترین گزینهی چرخهی درمان هستند.