توقف کلیشه‌ها در کودک اوتیسم

راهکارهایی برای توقف کلیشه در کودکان اوتیسم

 

در بیشتر مواقع وقتی که کودکان اوتیسم جذب یک بازی یا شئ خاص، یا انجام فعالیتی تکراری می‌شوند، و این فعالیت تکراری یا کلیشه‌ها آن‌ها را از انجام وظیفه‌ای که در حال انجام آن هستند باز می‌دارد.

 

برای آشنا شدن کلیشه‌های رفتاری در کودکان اوتیسم اینجا را مطالعه کنید.

 

حالا ما برای توقف کلیشه‌ها چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

ما نمی‌توانیم برای توقف کلیشه‌ها، از کودک بخواهیم کار خود را متوقف کند یا شئ خاصی که با آن سرگرم است، را از او دور کنیم. زیرا این کار نه تنها باعث توقف کلیشه نمی‌شود، بلکه می‌تواند آشفتگی و اضطراب کودک را در بر داشته باشد. و ما نمی‌خواهیم که چنین وضعی برای کودک پیش بیاید.

روش‌هایی برای توقف کلیشه‌ها در کودکان اوتیسم

شما برای توقف کلیشه‌ها در کودک اوتیسم، که می‌تواند فرزند یا شاگرد شما باشد، می‌توانید  از روش‌های زیر استفاده کنید. و با توجه به شناختی که شما از حالات، روحیات و سطح توانمندی کودک دارید یکی از روش‌های زیر را برای توقف کلیشه‌ها در او استفاده کنید.

۱ – با کودک حرف بزنید و به او بگویید که به چه دلیل از او می‌خواهید که کارش را متوقف کند، مثلاً وقتی او مدام روی میز ضربه می‌زند شما نمی‌توانید صدای همسرتان را که با شما صحبت می‌کند بشنوید یا نمی‌توانید روی کارتان تمرکز کنید.

 

۲ – یک ساعت برایش رسم کنید و یا با استفاده از یک ساعت شنی به او نشان دهید که چه مدتی را می‌تواند به فعالیت دلخواه خود ادامه دهد و پس از پایان آن زمان باید آن فعالیت را ادامه ندهد. ( توقف کلیشه‌ها )

 

۳ – ساعت را به کودک نشان دهید و بگویید که چه وقتی باید کارش را متوقف کند، شاید برای این که کودک مفهوم زمان را درک کند لازم باشد که به او نشان بدهید که الان ساعت چند است و او چه مقدار زمان دارد که در آن می‌تواتند به فعالیت دلخواه خود بپردازد و پس از آن باید برای توقف کلیشه‌ها اقدام کند.

 

۴ – اگر کودک بعد از سپری شدن زمانی که برای فعالیت او در نظر گرفتید باز هم حاضر نبود که فعالیتش را متوقف کند، شما مجاز هستید برای توقف کلیشه‌ها شئ مورد نظر را از او بگیرید و در جایی که نتواند ببیند یا به آن دسترسی داشته باشد قرار دهید.

 

۵ – از آنجا که کودکان اوتیسم بسیار دیداری محور هستند می‌توانید از کارت‌های اول،بعداً  برای آن‌ها به منظور توقف کلیشه‌ها استفاده کنید.

 

بعضی از کودکان اوتیسم می‌توانند حین انجام رفتارهای کلیشه‌ای مثل تکان دادن دست‌ها، به خوبی روی کاری که از آن‌ها خواسته شده تمرکز کنند.

در چنین موقعیتی مانع آن‌ها نشوید و اجازه بدهید که به کارشان ادامه دهند.

حتی گاهی لازم است که شما به عنوان یک بزرگسال همراه، وارد دنیای کودک شوید و فعالیت‌های او را تقلید کنید.

این تقلید شما از کودک اوتیسم به او احساس امنیت می‌هد و باعث می‌شود که او بیشتر به شما اعتماد کند و شما را یک فرد همراه ببیند نه یک بزگسال کنترول کننده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا