شروع یادگیری

شروع یادگیری

 

در واقع بخش اصلی طبیعت بشر است که کنجکاو شود و تمایل به یادگیری در او ایجاد شود.

این تمایل به یادگیری در مورد افراد دارای اوتیسم هم صدق می‌کند، اما سیستم‌های عصبی آنان موانع زیادی را در سر راه آنان قرار داده است.

والدین و مربیان آموزشی افراد دارای اوتیسم باید بدانند لازم است همانطور که برای رفع نیازهای فیزیکی کودک اوتیسم تلاش می‌کنند، باید برای برطرف کردن استرس محیط و حل کردن رنج آن‌ها نیز تلاش کنند.

 

وقتی کودک قادر به درک تفاوت‌ها و الگوهای محیط می‌شود آموزش او و یادگیری برای او سهل‌تر می‌شود.

آموزش، و یادگیری نظم و سازماندهی بیشتری را به دنیای افراد دارای اوتیسم داده و باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.

 

افراد دارای اوتیسم در مورد مواردی که برای سایرین بسیار بدیهی است، نیاز به کمک و آموزش دارند.

به عنوان مثال درباره‌ی مسواک زدن و دستشویی رفتن، برای یک فرد عادی آموزش‌های اختصاصی نیاز نیست ولی برای یک فرد مبتلا به اوتیسم این موارد باید جهت درک قوائد و وضعیت‌های اجتماعی به صورت اختصاصی آموزش داده شود. تا یادگیری این مهارت‌های اساسی آن‌ها را برای زندگی مستقل در آینده آماده کند.

 

از آنجا که یادگیری برای افراد اوتیسم به روش‌های مختلف انجام می‌شود” برای آموزش افراد دارای اوتیسم روش‌های بسیاری وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزیا و معایبی دارند.

یکی از معروفترین و جامع‌ترین روش‌های آموزشی برای افراد دارای اوتیسم روش ABA است، در این روش هر مهارتی که قرار است به فرد آموزش داده شود به کوچکترین اجزا سازنده‌ی خود تقسیم می‌شود.

 

و هر کدام از این اجزا به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود. هر جز با تکرارهای بسیار زیاد بر حسب نیازهای کودک جهت تثبیت آن مورد در ذهن آموزش داده می‌شود” یا به عبارتی یادگیری برای کودک یا فرد دارای اوتیسم اتفاق بیفتد.

در روش ای بی ای یکی از موضوعات جزئی توسط مربی مطرح می‌شود و بعد از پاسخ کودک، واکنش مناسب تشویق می‌شود.

هر کدام از تکرارها یک آزمایش جداگانه است و عملکرد کودک به دقت پیگیری و بررسی می‌شود.

زمانی که کودک به وضوح قادر به پاسخ‌دهی به صورت درست باشد، مربی می‌تواند مهارت بعدی را شروع کند و به تدریج کودک را به سوی موارد پیچیده تر هدایت کند.

 

بسیاری از مهارت‌های مهم پایه‌ را می‌توان با استفاده از روش ای بی ای به کودکان طیف اوتیسم آموزش داد، مهارت‌هایی مثل برقراری تماس چشمی، برقراری تعامل و برقراری روابط اجتماعی مختلف، مثل رفتن به فروشگاه و یا آموزشگاه.

 

روش ای بی ای که هامان روش تحلیل رفتار کاربردی است تنها آموزش رفتاری در طیف اوتیسم است که تا کنون با دادهای مختلف تقویت شده و می‌تواند ابزار مناسبی برای اضافه کردن ساختار و پیش‌بینی و مهارتهای مختلف به زندگی کودک اوتیسم باشد.

 

رفتار درمانی تقریباً برای هر کودکی می‌تواند مفید باشد، باید به خاطر داشته باشیم که درمان‌های بیولوژیکی، جایگزینی برای رفتار درمانی نیستند و معمولاً هر دو مورد برای بهبود همه‌ی مشکلات کودک نیاز است.

 

برخی از روش‌های درمانی ممکن است برای بعضی از کودکان نتیجه بخش نباشد، روش انتخابی شما برای فرزندتان باید منطبق با وضعیت فعلی او باشد. به عنوان مثال وقتی کودک قادر به حس وجود بدن خود نباشد، آماده‌ی یادگیری مهارت‌های اجتماعی نیست.

 

باید به یاد داشته باشیم که یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که افراد احساس امنیت کرده و همان‌طور که هستند مورد قبول واقع شوند و به بهترین شکل جریان یابند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا