یکپارچگی حسی و اختلال اوتیسم

یکپارچگی حسی و اختلال اوتیسم

یکی از یکپارچگی حسی پردازش و سازماندهی حواس از کانال‌های مختلف حسی مشخصه‌های اختلال اوتیسم ناتوانی در یکپارچگی حسی و یا ناتوانی در معنادار کردن تجربه‌های حسی است.

 

به عبارت دیگر کانال‌های مختلف حسی یک کودک دارای اوتیسم نمی‌تواند اطلاعات وارد شده را به خوبی تفسیر کند.

 

مشکلات یکپارچگی حسی گاهی می‌تواند نوسان داشته باشد و بسته به کودک دارای اوتیسم بیاید و برود.

 

مثلاً گاهی والدین گزارش می‌کنند که کودک دارای اوتیسمشان هر لباسی را می‌پوشد و ناگهان نسبت به جنس خاصی از لباس‌ها واکنش نشان می دهد و باز مشاهده می‌شود که این حساسیت برای مدتی از بین می‌رود.

 

نوسان و تغییرات در پردازش حسی یا یکپارچگی حسی در کودکان دارای اوتیسم بسیار شایع است و گاهی خود فرد برای دوری از بعضی از تجربه‌های حسی یک سری راهکارهای حفاظتی و سازگارانه ایجاد می‌کند.

 

به عنوان مثال در مقابل شنیدن صداهایی که دوست ندارد بشنود انگشتش را در گوشش فرو می‌کند و آواز می‌خواند، جیغ می‌کشد، مدام حرف می‌زند و یا طوری رفتار می‌کند که انگار خودش را از آن موقعیت دور کرده است.

 

در جریان یکپارچگی حسی تمام حواس درگیر هستند، لامسه، بویایی، بینایی، شنوایی، چشایی، حرکتی و وستبیولار.

 

برای حساسیت زدایی از حواس مختلف و به ثبات و تعادل رسیدن یکپارچگی حسی، تمرینات مختلفی وجود دارد، تمریناتی که برای هر کدام از بچه‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

چند نکته‌ی مهم در باب یکپارچگی حسی

 

  • شواهد کافی وجود دارد که نقص در یکپارچگی حسی، به اندازه‌ی نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباط و تخیل در اختلال اوتیسم نقش محوری دارد.
  • کودکی که مشکلی در یکپارچگی حسی دارد، ممکن اس لباس‌های معمولی برایش ایجاد خارش یا سوزش کند در چنین مواردی با یک تعویض لباس ساده بخش عمده‌ای از مشکلات رفتاری کودک دارای اوتیسم از بین خواهد رفت.
  • اگرچه شنوایی کودک دارای اوتیسم طبیعی است، اما بعضی از صداها به شدت او را متأثر می‌کند و به همین دلیل گوش خود را می‌پوشاند تا صداها را خفه کند.

 

این جمله از یک زبان یک فرد دارای اوتیسم گفته شده که نشانگر نقص در یکپارچگی حسی است:

(( صداها اغلب با احساس های مبهمی از رنگ، بافت، حرکت، رایحه و مزه همراه است.))

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا