پیامدهای رفتار
پیامدهای رفتار یعنی اینکه، هر رفتاری بعد از اتفاق افتادن چه نتیجهای برای فرد خواهد داشت، به عبارتی پیامدهای رفتار نتایج مثبت و منفی هستند که فرد بعد از انجام دادن رفتار دریافت میکند.
پیامدهای رفتار در افراد دارای اوتیسم
در مورد افراد دارای اوتیسم پیامدهای رفتاری باید با دقت و وسواس بیشتری اجرا شوند، زیرا افراد دارای اوتیسم به سادگی میتوانند نسبت به یک رفتار شرطی شوند.
و این شرطی شدن در کودکان دارای اوتیسم هم میتواند به نفع آنها باشد و هم به ضرر آنها.
به نفع آنهاست چون میتوان رفتارهای مثبت را از این طریق به آنها آموزش داد، رفتار مثبتی مثل کنترل دفع و ادرار، و به ضرر آنهاست چون ممکن است نسبت به یک رفتار منفی شرطی شوند، مثل قشقرق به پا کردن و در عوض رسیدن به خوراکی مورد علاقهاش.
گاهی پیامدهای رفتار لازمند
خانم تمپل گراندین در کتاب تصویری اندیشیدن میگوید:
موضوع پیامدها امری بحثبرانگیز است، عدهای تصور میکنند که موارد منفی نباید روی دهد، من همیشه محدودیتها را ارزیابی میکنم.
من میدانستم که قشقرق در مدرسه جریمهی حذف تماشای تلویزیون برای یک روز را در پی خواهد داشت.
شیوهی تربیتی بین خانه و مدرسه همسان بود، مادرم و آموزگارم هر دو عضو یک دسته بودند.
اگر برای رفتار بد و نامناسبم پیامدی دریافت نمیکردم خارج از کنترل باقی میماندم.
نکتهی خیلی مهمی که خانم گراندین هم به آن اشاره کردند این بود که شیوهی اربیتی باید بین خانه و مدرسه یکسان باشد، یعنی اگر در مدرسه یا مرکز درمانی پیامدی برای یک رفتار در نظر گرفته میشود، حتماً همان پیامد باید برای رفتار مشابه در خانه هم مورد استفاده قرار بگیرد و کودک برای رفتار یکسان پیامد یکسان دریافت کند تا بتواند موضوع مورد آموزش را یاد بگیرد و در موقعیتهای مختلف استفاده کند.
مراقبان کودک و پیامدهای رفتاری
اگر کودک شما ساعاتی از شبانه روز را با پرستار یا دیگر مراقبان وقت میگذارد، موضوع پیادهای رفتاری را با جدیت تمام برای آن پرستار یا مراقب توضیح دهید و حتماً به او گوشزد کنید که اگر آن پیامدها به هر دلیلی( مثلاً دلسوزیهای بیمورد ) اجرا نشود و کودک برای یک رفتار مشابه پیامدهای مختلف دریافت کند کاملاً گیج شده و نمیتواند رفتار درست را تشخیص دهد.