حمایت های بصری

otism 1

حمایت های بصری

حمایت های بصری می تواند به مبتلایان به اوتیسم کمک کند تا شیوه های ارتباط بصری را کسب کنند.

از آنجا که معمولاً افراد مبتلا به اوتیسم دیداری محور هستند؛ مربیان و خانواده های آن ها می توانند از حمایت ای بصری در بسیاری از موارد استفاده کنند.

وقتی که سعی می کنید اطلاعات را به صورت شفاهی و با استفاده از عبارات به کودک آموزش دهید مجبورید که عبارات را بارها و بارها تکرار کنید؛ ریزا پردازش اطلاعات زبانی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم دشوار است. اما وقتی که اطلاعات را به صورت تصویری به آن ها ارائه می دهید و یا به عبارتی از حمایت های بصری استفاده می کنید؛ پردازش اطلاعات را برای فرد بسیار رحت تر می کنید.

به دلیل ضعف و مشکلاتی که در سیستم شنیداری افراد مبتلا به اوتیسم وجود دارد؛ حمایت های بصری یکی از روش های مناسب برای افزایش سطح یادگیری کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم است.

استفاده از روش های عینی که در حمایت های بصری وجود دارند و قابل دیدن هستند؛ می تواند فرآیند ادراک و  یادگیری را برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم افزایش دهد و باعث شود که آن ها به سمت ارتباط های ابتدایی و ساده متمایل شوند.

هدف اصلی از استفاده از حمایت های بصری در آموزش افراد مبتلا به اوتیسم؛ این است که سطح ادراک افراد اوتیسم افزایش داده شود و فرد بتواند به صورت فعال و مناسب با سطح شناختی خود با دیگران ارتباط برقرار کند.

حمایت های بصری سیستم های ساده و راحتی هستند که می توان آن ها را در برنامه ی روزانه ی فرد ایجاد کرد و یا یک فعالیت را بااستفاده از گام های کوچک تصویری به فرد نشان داد.

حمایت های بصری با توجه به نیاز کودک می تواند تعقییر کند.

ابزار های استفاده از حمایت های بصری برای آموزش افراد اوتیسم از تنوع خوبی برخوردار است. اما مواردی که ایش از همه مورد توجه قرار گرفته است؛ تهیه ی کارت های تصاویر و فیلم های ویدئویی است. بهتر است که فیلم وعکس را خودتان تهیه کنید؛ فیلم و عکس هایی که خود کودک را در حال انجام یک فعالیت نشان می دهد. مثلاً وقتی که کودک در حال پوشیدن لباس مهد است از او عکس بگیرید و هر روز وقتی که کودک باید برای مهد آماده شود این کارت تصویر را به او نشان دهید و بگویید علی داره لباس می پوشه؛ وقتی می خوایم بریم مهد باید لباس فرم بپوشیم.

افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به تعقییرات بسیار حساس هستند و حمایت های بصری در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد؛ به عنوان مثال اگر قرار است مربی آموزش فرد برای جند روز تعقییر کند شما باید با استفاده از حمایت ههای بصری قبل از اتفاق افتادن این موضوع؛ کودک را در جریان قرار دهید و امکان پیش بینی اتفاق پیش رو را برای او فراهم کنید.

حمایت های بصری در زمانی که لازم است منزل و محل سکونت افراد مبتلا به اوتیسم جا به جا شود و یا در زمانی که قرار است فرد مسافرتی چند روزه را تجربه کند؛ می تواند بسیار کمک کننده باشد. و با فراهم کردن قابلیت پیش بینی برای فرد عدم اضطراب و آشفتگی و ایجاد آرامش را به ارمغان بیاورد.

اگر برای اولین بار است که می خواهید از حمایت های بصری برای فرد استفاده کنید بهتر است که در ابتدا واکنش او را نسبت به تصویر؛ رنگ؛ نور و شکل های مختلف بسنجید و علائق کودک را در استفاده از حمایت های بصری در نظر بگیرید.

معمولاق افراد مبتلا به اوتیسم به اجزای مختلف توجه می کنند و ممکن است به جزء مورد نظر شما که در میان مجموعه ای از اجزا قرار گرفته است توجه نکند؛ بنا براین اگر قصد دارید برای استفاده از حمایت های بصری  خودتان عکس و تصویر تهیه کنید بهتر است که به رنگ پشت زمیته و اجزاء موجود در عکس یا فیلم دقت کنید و اجزاء موجود در آن را به حداقل کاهش دهید.

حمایت های بصری باید فرآیند یاگیری را برای فرد راحت تر کند و اگر کوششی بیشتر از توان کودک از او بخواهید؛ ممکن است کودک مجبور به استفاده از رفتارهای نامناسب برای ابراز اعتراض خود شود.

استفاده از حمایت های بصری هرگز به آن معنی نیست که فرد را از تلاش کردن برای ارتباط زبانی و استفاده از گفتار منع کنیم؛ بلکه حمایت های بصری می تواند توانایی های گفتاری را رشد دهد و باعث توسعه ی ارتباطات فرد شود و می تواند باعث ادراک کلام توسط مبتلایان به اوتیسم شود.

حمایت های بصری

حمایت های بصری می تواند به مبتلایان به اوتیسم کمک کند تا شیوه های ارتباط بصری را کسب کنند.

از آنجا که معمولاً افراد مبتلا به اوتیسم دیداری محور هستند؛ مربیان و خانواده های آن ها می توانند از حمایت ای بصری در بسیاری از موارد استفاده کنند.

وقتی که سعی می کنید اطلاعات را به صورت شفاهی و با استفاده از عبارات به کودک آموزش دهید مجبورید که عبارات را بارها و بارها تکرار کنید؛ ریزا پردازش اطلاعات زبانی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم دشوار است. اما وقتی که اطلاعات را به صورت تصویری به آن ها ارائه می دهید و یا به عبارتی از حمایت های بصری استفاده می کنید؛ پردازش اطلاعات را برای فرد بسیار رحت تر می کنید.

به دلیل ضعف و مشکلاتی که در سیستم شنیداری افراد مبتلا به اوتیسم وجود دارد؛ حمایت های بصری یکی از روش های مناسب برای افزایش سطح یادگیری کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم است.

استفاده از روش های عینی که در حمایت های بصری وجود دارند و قابل دیدن هستند؛ می تواند فرآیند ادراک و  یادگیری را برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم افزایش دهد و باعث شود که آن ها به سمت ارتباط های ابتدایی و ساده متمایل شوند.

هدف اصلی از استفاده از حمایت های بصری در آموزش افراد مبتلا به اوتیسم؛ این است که سطح ادراک افراد اوتیسم افزایش داده شود و فرد بتواند به صورت فعال و مناسب با سطح شناختی خود با دیگران ارتباط برقرار کند.

حمایت های بصری سیستم های ساده و راحتی هستند که می توان آن ها را در برنامه ی روزانه ی فرد ایجاد کرد و یا یک فعالیت را بااستفاده از گام های کوچک تصویری به فرد نشان داد.

حمایت های بصری با توجه به نیاز کودک می تواند تعقییر کند.

ابزار های استفاده از حمایت های بصری برای آموزش افراد اوتیسم از تنوع خوبی برخوردار است. اما مواردی که ایش از همه مورد توجه قرار گرفته است؛ تهیه ی کارت های تصاویر و فیلم های ویدئویی است. بهتر است که فیلم وعکس را خودتان تهیه کنید؛ فیلم و عکس هایی که خود کودک را در حال انجام یک فعالیت نشان می دهد. مثلاً وقتی که کودک در حال پوشیدن لباس مهد است از او عکس بگیرید و هر روز وقتی که کودک باید برای مهد آماده شود این کارت تصویر را به او نشان دهید و بگویید علی داره لباس می پوشه؛ وقتی می خوایم بریم مهد باید لباس فرم بپوشیم.

افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به تعقییرات بسیار حساس هستند و حمایت های بصری در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد؛ به عنوان مثال اگر قرار است مربی آموزش فرد برای جند روز تعقییر کند شما باید با استفاده از حمایت ههای بصری قبل از اتفاق افتادن این موضوع؛ کودک را در جریان قرار دهید و امکان پیش بینی اتفاق پیش رو را برای او فراهم کنید.

حمایت های بصری در زمانی که لازم است منزل و محل سکونت افراد مبتلا به اوتیسم جا به جا شود و یا در زمانی که قرار است فرد مسافرتی چند روزه را تجربه کند؛ می تواند بسیار کمک کننده باشد. و با فراهم کردن قابلیت پیش بینی برای فرد عدم اضطراب و آشفتگی و ایجاد آرامش را به ارمغان بیاورد.

اگر برای اولین بار است که می خواهید از حمایت های بصری برای فرد استفاده کنید بهتر است که در ابتدا واکنش او را نسبت به تصویر؛ رنگ؛ نور و شکل های مختلف بسنجید و علائق کودک را در استفاده از حمایت های بصری در نظر بگیرید.

معمولاق افراد مبتلا به اوتیسم به اجزای مختلف توجه می کنند و ممکن است به جزء مورد نظر شما که در میان مجموعه ای از اجزا قرار گرفته است توجه نکند؛ بنا براین اگر قصد دارید برای استفاده از حمایت های بصری  خودتان عکس و تصویر تهیه کنید بهتر است که به رنگ پشت زمیته و اجزاء موجود در عکس یا فیلم دقت کنید و اجزاء موجود در آن را به حداقل کاهش دهید.

حمایت های بصری باید فرآیند یاگیری را برای فرد راحت تر کند و اگر کوششی بیشتر از توان کودک از او بخواهید؛ ممکن است کودک مجبور به استفاده از رفتارهای نامناسب برای ابراز اعتراض خود شود.

استفاده از حمایت های بصری هرگز به آن معنی نیست که فرد را از تلاش کردن برای ارتباط زبانی و استفاده از گفتار منع کنیم؛ بلکه حمایت های بصری می تواند توانایی های گفتاری را رشد دهد و باعث توسعه ی ارتباطات فرد شود و می تواند باعث ادراک کلام توسط مبتلایان به اوتیسم شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا