بزرگسالان مبتلا به اوتیسم

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم چگونه‌اند؟

اوتیسم در بزرگسالی

روی دورترین نیمکت از صندلی مدیر نشست؛ سرش پایین بود؛ علاقه‌ای به رو به رو شدن با دیگران نداشت.

مدیر دنبال کسی می‌گشت که بتواند کارش را درست انجام دهد و مثل کارمند قبلی برایش دردسر درست نکند؛ کارمند قبلی با اشتباه‌های ریز و درشتش مایه‌ی خجالت مدیر شده بود.

مدیر شروع به صحبت کرد: خودتان را معرفی کنید آقا؟

*من فرید هستم؛ به دلایلی نتوانستم درسم را در دانشگاه به پایان برسانم ولی برنامه نویسی را به صورت تجربی بلدم و تا کنون چندین مرتبه این کار را با موفقیت انجام داده‌ام.

مدیر که نمونه کارهای او را دیده بود و پسندیده بود؛ مصمم بود که او را استخدام کند؛ ولی مواردی وجود داشت که برایش جای سؤال داشت.

برای همین حواشی را رها کرد و یک راست به سراغ اصل موضوع رفت.

*فرید؛ مشکلی وجود دارد؟ چرا نگاهت را به زمین دوختی؟

*آقای مدیر چیزی هست که شما باید بدانید و آن موضوع این است که من مبتلا به اوتیسم هستم؛ شما باید این را بدانید؛ چرا که اگر قرار شود من در شرکت شما مشغول به کار شوم؛ ممکن است گاهی به کمک شما نیاز داشته باشم.

*اوتیسم؟ می‌توانی بیشتر توضیح دهی؟

*اوتیسم یک اختلال زیستی ـ عصبی است و مشکلاتی را در ارتباط و تعامل برای مبتلایان درست می‌کند. راستش را بخواهید اگر شما تا به حال چیزی را از اختلال اوتیسم نشنیده‌اید؛ توضیحش مفصل خواهد بود.

فقط این را بدانید که اوتیسم من هیچ لطمه‌ای به کارم وارد نخواهد کرد.

مدیر از روی حرکات دست و صدایی که نشان از عصبی بودن فرید داشت؛ پی به اضطراب و تشویش فرید برد.

اما تصمیم گرفت از این اختلال بیشتر بداند و ضمناً از فرید هم خوشش آمده بود.

از روی صندلی چرم پشت میزش بلند شد؛ نگاهی به فرید انداخت؛ در اتاق را باز کرد و رو به منشی با دستش به فرید اشاره کرد و گفت: ایشان مدتی را به صورت آزمایشی با ما همکاری خواهد کرد؛ اتاقش را به او نشان دهید.

 

اگر شما هم مثل آقای مدیر درباره‌ی اوتیسم بدانید” دانستنی‌هایی درباره‌ی اوتیسم را بخوانید.

آیا ممکن است افراد در بزرگسالی مبتلا به اوتیسم شوند؟

حدسیات شما درباره‌ی داستان بالا چیست؟

درست است در جامعه‌ی ما و تمامی جوامع دنیا افراد بزرگسالی زندگی می‌کنند که مبتلا به اوتیسم هستند.

بسیاری از آن‌ها شاغل هستند و بعضی هم زندگی مستقلی دارند.

اما این‌که آیا این افراد در بزرگسالی مبتلا به اوتیسم شده‌اند یا نه؟

باید بگویم بعضی از مبتلایان به اوتیسم؛ نشانه‌های این اختلال را آنقدر خفیف در رفتارشان دارند که ممکن است تا سال‌ها شناسایی نشوند.

یعنی ممکن است حتی در دوران مدرسه هم کسی پی به تفاوت این افراد نبرد؛ اما ماجرا جایی مشکل ساز می‌شود که فرد باید به عنوان یک شهروند کار کند یا در دانشگاه مشغول به تحصیل شود.

هر دوی این موارد نیازمند این است که فرد بتواند با برقراری ارتباط با دیگران و تعامل با آن‌ها؛ بخشی از نیازهای خود را برطرف کند.

این‌جاست که مشکل دیده می‌شود.

به عبارتی مشکل اوتیسم از ابتدا وجود داشته اما نشانه‌ها به قدری خفیف بوده که توجهی به آن‌ها نمی شده است

نشانه‌های اوتیسم در بزرگسالی

علائم اوتیسم گستره‌ی وسیعی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اما شایع ترین علامت‌ها در مورد بزرگسالان مبتلا به اوتیسم عبارتند از:

۱ – وجود نقص‌هایی در ارتباط و تعامل

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم؛ حتی اگر در مهارت‌های پایه‌ی ارتباطی مشکلی نداشته باشند؛ در مورد مهارت‌های جزئی‌تر مثل زبان بدن و درک حالات صورت مثل تعجب؛ خشم و … مشکل خواهند داشت.

۲ – مشکل در برقراری روابط عاطفی

 

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم۳

همانطور که قبلاً توضیح داده شد؛ افراد مبتلا به اوتیسم در درک حالات صورت و زبان بدن مشکلاتی دارند که این موضوع روابط عاطفی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود نتوانند به درستی با دیگران رابطه برقرار کنند؛ در نتیجه نمی‌توانند شکل موفقی از روابط عاشقانه و عاطفی را تجربه کنند.

۳ – عدم وجود حس همدردی

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در تئوری ذهن مشکل دارند؛ یعنی نمی‌توانند از نقطه نظر دیگران به موضوع نگاه کنند و این موضوع منجر به عدم وجود حس همدردی و همراهی در آنان می‌شود. این موضوع باعث می‌شود بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در جامعه با چالش‌هایی رو به رو شوند.

۴ – کلیشه و تکرار

برای بعضی از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم تکرار کلمات؛ جملات؛ و بعضی از حرکات باعث آرامش می‌شود و فرد با انجام این حرکات و یا تکرار کلمات و جملات احساس امنیت می‌کنند.

۵ – وجود نبوغ در بعضی از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم

تحقیقات نشان داده است بیشتر از ۱۰ ٪ افراد مبتلا به اوتیسم دارای مهارتی خاص و ویژه هستند.

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ممکن است حافظه‌ی بسار قوی داشته باشند.

شغل و کسب و کار بزرگسالان مبتلا به اوتیسم چگونه است؟

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم زیادی در دنیا وجود دارند که به دلیل ب‌توجهی به نشانه‌های اوتیسم در دوران کودکی به عنوان فرد مبتلا به اوتیسم شناسایی نشده‌اند؛ و در حال حاضر در مشاغل حساس و پر درآمدی مشغول به کار هستند.

 

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ۴

خانم تمپل گراندین یک بزرگسال مبتلا به اوتیسم است؛ او استاد دانشگاه و یک مخترع مطرح در زمینه‌ی سازه‌های معماریی است که برای محیط‌های دامداری استفاده می‌شود.

شناسایی بزرگسالان مبتلا به اوتیسم که در مشاغل مختلف مشغول به کار هستند می‌تواند به اهمیت آگاهی درباره‌ی این اختلال کمک کند.

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم می‌توانند با حمایت و کمک متخصصان و کارشناسان زندگی مستقلی برای خود داشته باشند؛ ازدواج کنند و شغل داشته باشند. ولی حقیقت این است که بعضی از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم با آموز‌های ویژه‌ای که دریافت می‌کنند تنها می‌توانند از پس کارهای شخصی خودشان بر بیایند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا