ایجاد عادات جدید

ایجاد عادات جدید

امروز فیلمی را درباره‌ی ایجاد عادات جدید دیدم، و از آنجا که می‌دانم تغییر یا ایجاد عادات جدید چقدر می‌تواند برای خانواده‌ها و کودکان دارای اوتیسم با چالش همراه باشد، بر آن شد تا مطالبی را در مورد ایجاد عادات جدید برایتان بنویسم.

 

فیلم‌های آموزشی و مطالبی بسیار زیادی درباره‌ی ایجاد عادات جدید در اینترنت وجود دارد که اتفاقاً الزاماً همه‌ی آن‌ها هم درست نیستند، چون بعضی از اساتید یا نویسنده‌ها صرفاً به بخش انگیزشی، برای ایجاد عادات جدید توجه می‌کنند و بخش مهم‌تر ماجرا کهپ همان زیر ساخت‌های ایجاد عادات جدید است را ندیده می‌گیرند.

فیلمی که دیدم یک پخش زنده از آقای بهرامپور در اینستاگرام بود، که ساخت و ایجاد عادات جدید را به شکل زیبا و درست آن بیان می‌کرد، اگر می‌خواهید با آقای محمدپیام بهرامپور بیشتر آشنا شوید،می توانید این فیلم را در  اینجا ببینید.

ایجاد عادات جدید یا کنار گذاشتن عادات مضر برای هر فردی می‌تواند در ابتدا سخت باشد و انرژی زیادی بطلبد.

و این سختی و مصرف انرژی زیاد وقتی دو چندان می‌شود که فردی با هر کوچکترین تغییری آشفته و مضطرب شود، فردی که مبتلا به اختلال اوتیسم است و با هر تغییری اصطلاحاً سر ناسازگاری دارد.

 

ایجاد عادات جدید با چند مثال

بسیاری از ما در ابتدا از ایجاد عادات جدید مثل عادت به مطالعه کردن و یا عادت به سحرخیزی، استقبال می‌کنیم، اما بعد از مدتی در ایجاد عادت جدید شکست می‌خوریم و دست از برنامه‌ای که برای ساخت آن عادت جدید در خودمان داشتیم می‌کشیم، به این دلیل که با روش‌های اشتباهی به سمت ساخت عادت جدید می‌رویم.

به عنوان مثال برای اینکه سحرخیز باشیم، صرفاً خودمان را ملزم می‌کنیم که صبح زود و تحت هر شرایطی بیدار شویم و این بزرگترین اشتباه است، چون مغز ما نیاز به خواب و استراحت کافی دارد تا بتواند در طول روز به خوبی کار کند، این روش اشتباه برای ایجادت عادت سحرخیزی است.

حالا روش درست برای این کار چیست؟ روش درست این است که اگر می‌خواهید سحرخیز باشید شب‌ها باید زود بخوابید تا بدنتان فرصت کافی برای استراحت داشته باشد.

 

ایجاد عادات جدید در اوتیسم

همانطور که می‌دانید افراد دارای اوتیسم با هر گونه تغییر کوچکی به شدت مخالفت می‌کنند و برای آن‌ها ساخت عادت جدید می‌تواند یک تغییر باشد که به شدت در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

 

آیا لازم است همه‌ی عادات را در افراد دارای اوتیسم تغییر دهیم؟ پاسخ این سؤال قطعاً منفی خواهد بود.

چون بعضی از رفتارهای آن‌ها که ممکن است از نظر ما خیلی جالب به نظر نرسند، برای آن‌ها احساس امنیت و آرامش را به ارمغان می‌آورند.

یکی از مواردی که معمولاً والدین و خانواده‌های کودکان دارای اوتیسم را به شدت نگران می کند این است که بعضی از این کودکان عادت دارند که فقط تعداد محدودی از غذاها را بخورند و نسبت به بقیه‌ی غذاها کاملاً بی میل هستند، در صورتی که بدنشان به سایر مواد غذایی نیاز دارد.

رهکاری که برای این کودکان وجود دارد این است که برای شروع، باید خیلی آرام و تدریجی غذای جدید را وارد برنامه‌ی غذایی کودک کرد.

به عنوان مثال کودکی که هرگز مایل به خوردن لوبیا در غذایش نیست، برای شروع باید یک دانه‌ی لوبیا را بشقاب غذای او پنهان کنیم و هیچ اصراری به خوردن زیاد او نداشته باشیم، یا اگر غذایی هست که کودک به شدت به آن علاقه‌مند است لوبیا را در درون آن غذا پنهان کنیم.

زمانی به عنوان درمانگر در مرکزی مشغول به کار بودم و یادم هست که یکی از بچه‌ها به هیچ عنوان حاضر نبود که داروهایی را که پزشک برای او تجویز کرده را بخورد، اما به شدت به ماست علاقه‌مند بود، مجبور شدیم قرص‌های او را درون ظرف ماست پنهان کنیم و او بدون هیچ مقاومتی دارویش را مصرف کرد و بعد از آن ما از همان الگو برای استفاده‌ی داروهایش استفاده کردیم.

البته این مثال‌ و هزاران مثال دیگر  در مورد تغییر عادات در افراد دارای اوتیسم وجود دارد که هیچ کدام با هم قابل مقایسه نیستند.

تمام این موارد فقط می‌توانند برای والدین کودکان دارای اوتیسم نقش الگو را بازی کنند، زیرا هیچ کدام از افراد دارای اوتیسم دقیقاً مثل هم نیستند و ایجاد، تغییر و اصلاح رفتارشان هم دقیقاً مثل هم نیست.

تنها چیزی که برای تغییر عادات، یا ایجاد عادات جدید برای همه‌ی افراد دارای اوتیسم یکسان است این است که هر تغییری هر چقدر هم جزئی باید به کندی و کاملاً تدریجی باشد.

 

هر تغییر” هر چند کوچک را باید از قبل با تکنیک‌های درست و مناسب سطح فرزند خود به او بگویید یا با استفاده از تصاویر به او نشان دهید و موارد این چنینی را برای او قابل پیش بینی کنید تا سطح استرس و اضطراب او به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

در این کتاب ( مامان من فقط اوتیسم دارم) می‌توانید راه‌کارهایی را برای ایجاد بعضی از تغییرات مثل جا به جایی منزل را مطالعه کنید و آن را برای فرزند خود نیز آموزش بدهید.

برای خرید این کتاب با قیمت خیلی کم می‌توانید اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا