اوتیسم و مشکلات دندانپزشکی

اوتیسم و مشکلات دندانپزشکی

توی این مقاله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوام درباره‌ی یکی از مشکلات شایع در کودکان اوتیسم با شما حرف بزنم، درباره‌ی مشکلات دهان و دندان که یکی از چالش برانگیز ترین موارد برای کودکان اوتیسم و خانواده‌هایشان محسوب می‌شود.

البته این را هم بگویم که حرف‌های من در این مقاله قرار است در طول یک هفته‌ی گذشته کامل شود. یک هفته‌ای که بعد از آن حتماً شما اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره‌ی اوتیسم و مشکلات دندانپزشکی خواهید داشت، پس با من همراه باشید.

بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم در طی شب یا حتی روز دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند و به هم می‌سایند، این حرکت ممکن است باعث ایجاد ترک‌های مینایی و یا شکسته شدن ترمیم‌های قرار داده شده بر روی دندان‌ها شود.

گاهی برای مبتلایان به اوتیسم دارو‌های خاصی توسط پزشک تجویز می‌شود که بسیاری از این دارو‌ها باعث کاهش جریان بزاق و خشکی دهان می‌‌شود.

بعضی از کودکان اوتیسم به دلایلی مثل حساسیت‌های غذایی و پافشاری بر استفاده‌ی مدام از غذاهای تکراری و محدود، اغلب دچار عق زدن می‌شوند و این امر ممکن است باعث ورود اسید معده به حفره‌ی دهان شود و موجب سایش مینای دندان‌ها شود.

 

طبق تحقیقات انجام شده بر روی دهان و دندان وضعیت دندانی کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان عادی تفاوتی ندارد. اما مواردی وجود دارد که باعث ایجاد نگرانی در کودکان اوتیسم می‌شود. مواردی از قبیل

۱ – تمایل زیاد به غذاهای نرم و شیرین

۲ – تمایل به نگه داشتن غذا در دهان

۳ – ضعف عضلات اطراف دهان و در نتیجه ضعف در چویدن

تمام مواردی که در بالا بیان شد می‌تواند احتمال رو به رو شدن با پوسیدگی

دندان‌ها را افزایش دهد.

راهکارهایی برای کاهش مشکلات حضور در کلینیک

حضور در محیط دندانپزشکی یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات برای خانواده‌های اوتیسم محسوب می‌شود.

زیرا به دلیل ناتوانی این کودکان در پردازش درست و به موقع، صداها و نورهای موجود در محیط دنداپزشکی باعث ایجاد واکنش‌های متفاوت در آن‌ها می‌شود.

همچنین ناتوانی در ارتباط کلامی و ارتباط چشمی و ایضاً حرکات ناگهانی و سریعی که در برخی از کودکان اوتیسم دیده می‌شود، روند درمان را برای دندانپزشک دشوار می‌کند.

آمادگی برای حضور در محیط درمانی

فرزند مبتلا به اوتیسم خود را برای حضور در محیط درمانی مطب یا کلینیک آماده کنید.

روش‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که بعضی از آن‌ها در این‌جا عنوان می‌کنم.

۱ – استفاده از داستان‌های اجتماعی

داستان‌های اجتماعی پاسخ‌های مطلوب رفتاری هستند که در غالب داستان برای کودکان مطرح می‌شود. با استفاده از داستان‌های اجتماعی محیط را برای کودک توصیف کنید و به او بگویید که رفتار درست در آن محیط چیست.

۲ – قبل از جلسه‌ی درمان کودک را صرفاً برای آشنایی با محیط به کلینیک ببرید و با هماهنگی با دندانپزشک اجازه دهید بعضی از وسایل بی‌خطر را لمس کند.

۳ – با دندانپزشک مشورت کنید و سعی کنید جلسات درمان تا حد امکان کوتاه و همراه با تشویق رفتارهای مثبت باشد.

۴ – اگر کودک شما حساسیت بیش از حد به صدا و نور دارد، باید همراه خودتان عینک آفتابی و محافظ گوش ببرید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

۵ – اشیایی را که باعث آرامش کودک می‌شود و یا او به آن اشیا وابستگی دارد را همراه خودتان ببرید.

 

دندان بزشکی و اوتیسم ۲

با توجه به این‌که اوتیسم انواع مختلفی دارد و شدت درجات آن در کودکان مختلف متفاوت است، میزان همکاری آن‌ها نیز با توجه به شرایطشان می‌تواند متفاوت باشد، بعضی از بچه‌ها بعد از این‌که آموزش‌های مختصری را دیدند می‌توانند خو را با محیط کلینیک دندانپزشکی و دندانپزشک سازگار کنند و در فرایند درمان همکاری لازم را با دندانپزشک داشته باشند، اما بعضی دیگر از کودکان به هیچ وجه قادر به همکاری با دندانپزشک نیستند و این عدم همکاری قطعاً روی کیفیت درمان آن‌ها اثرگدار خواهد بود.

بنابراین این گروه از کودکان باید قبل از شروع درمان بیهوشی دریافت کنند.

این‌گونه درمان‌ها معمولاً در محیط می‌شود. و در صورتی که وضعیت کودک نرمال باشد نیازی به بستری شدن ندارد و می‌تواند بعد از این‌که اثرات بیهوشی از بین رفت از بیمارستان ترخیص شود.

والدین اوتیسم باید بدانند

آموزش مسواک زدن به کودک اوتیسم مثل سایر آموزش‌های او متفاوت از سایر هم‌سالانش خواهد بود.

نحوه‌ی صحیح آموزش مسواک زدن به کودک مبتلا به اوتیسم در کتاب مامان من فقط اوتیسم دارم، بیان شده است، که می‌توانید خلاصه‌ای از این کتاب را در این‌جا مطالعه کنید.

 

دندان برشکی و اوتیسم۴

با توجه به این‌که معمولاً کودکان اوتیسم به دلیل مشکلات حسی و ارتباطی، ممکن است هیچ‌وقت اقدام به بیان دردهایشان نکنند، ملاقات‌های پی در پی شما با یک دندانپزشک آشنا به اختلال طیف اوتیسم می‌تواند کمک کند شما در صورت بروز هر گونه مشکلی، در زمینه‌ی دهان و دندان بلافاصله متوجه مشکل شده و برای رفع آن اقدام کنید.

10 دیدگاه دربارهٔ «اوتیسم و مشکلات دندانپزشکی»

  1. درود دوست عزیز. مطلب خیلی خوبی را برای نوشتن انتخاب کردید. خیلی ها ممکن است که درباره مشکلات دهان و دندانی در کودکان اتیسم ندانند و یا خیلی کم بدانند. مطلب شما برای همه به ویژه والدین دارای کودک اتیسم مفید و کاربردی است. مطمئنا در طول هفته بهتر و کامل تر هم خواهد شد. خوشحالم از این که برای اولین بار سایت شما را دیدم. حتما پیگیری مطالب شما خواهم بود.

  2. زینب عزیزمطلب جالبیه. فکر میکنم اوتیسم تو ایران به تازگی داره بیشتر روش کار و شناخته میشه. امیدوارم شرایط رو به بهبود بره برای عزیزانی که با اوتیسم سروکار دارند. مقاله ت به افزایش آگاهیم کمک کرد.ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا