اوتیسم تا کی ادامه دارد؟

اوتیسم تا کی ادامه دارد؟

معمولاً آدم‌ها وقتی از گیر و دار سؤال‌هایی مثل این‌که اوتیسم چی هست و به چه دلالیلی اتفاق می‌افته، خلاص می‌شن، سؤال بعدی اینه، اوتیسم تا کی ادامه داره؟ آیا میشه با یک یا دو یا چند دوره‌ی درمان و آموزش اوتیسم از بین بره؟

یا اینکه آیا اوتیسم مخصوص دوران کودکیه؟

بذارید پاسخ این سؤال رو با یک خاطره برای شما بگم.

روزی با پدر یکی از بچه های اوتیسم صحبت می‌کردم، می‌خواستم درباره‌ی گذشته‌ی پسرش و اینکه کی متوجه شدن که اون مبتلا به اوتیسم هست بدونم.

اون پدر این‌طور توضیح داد:

پسر ما در دوران نوزادی هم نشانه‌هایی رو داشت ولی ما بی تجربه بودیم و آن نشانه‌ها به نظرمون چندان جدی نمی‌آمد.

نشانه‌هایی که مهم‌ترینشان ضعیف بودن تماس چشمی بود. اون در حالت عادی هیچ وقت به من و مادرش نگاه نمی کرد، مگر اینکه مجبور می‌شد، مثلاً وقتی صورتش رو می‌گرفتیم و به سمت خودمون می‌چرخوندیم.

خلاصه وقتی پسرم سه سالش تمام شد، تشخیص اوتیسم قطعی شد. یادم هست وقتی دکتر داشت درباره‌ی اوتیسم برای من و همسرم توضیح می‌داد، من به ظاهر توی کلینیک نشسته بودم ولی اونجا حضور نداشتم، من داشتم توی ذهنم دو دو تا چهارتا می‌کردم تا هزینه‌ی سفرمان را آماده کنم و پسرم را برای درمان به کشورهای دیگری که در بحث درمان و پزشکی از ما قوی‌تر هستند ببرم، در آن زمان به خیال خودم دنبال یک قرص یا شربت یا چیزی مثل آن بودم که بتواند فرزند من رو نجات بده و برچسب اوتیسم از روی اون برداشته بشه.

راستش من بدون توجه به حرف‌های دیگران که می‌گفتند اوتیسم رو نمی‌شه با دارو درمان کرد، به دو کشور دیگر هم رفتم و از پزشک‌ها و روانپزشک‌های دیگر هم کمک خواستم، می‌خواستم آن‌ها کمکم کنند تا اوتیسم برای پسرم ادامه دار نباشد و هرچه زودتر این مشکل رو از سر فرزندم رفع کنند.

ولی اون‌ها هم همان جواب تکراری را به من دادند ، جوابی را که از پزشک‌ها، روانپزشک‌ها و روانشناسان ایرانی شنیده بودم، اوتیسم درمان دارویی ندارد و بار رفتاردرمانی، کاردرمانی و گفتاردرمانی باید اقدام به آموزش او کرد.

اونجا بود که من تازه متوجه شدم اوتیسم اصلاً بیماری نیست که من دنبال یک قرص یا شربت برای درمانش هستم، اوتیسم یک تفاوت است و راهکارهای آموزشی متفاوت خودش را می‌طلبد.

از صحبت‌های این پدر چند نکته را می‌توان دریافت:

*باید نشانه‌های اوتیسم را در کودکان و نوزادان جدی گرفت.

*اطلاعات خودتان را درباره‌ی اوتیسم بالا ببرید.

*اوتیسم درمان دارویی ندارد، البته گاهی برای کاهش رفتارهای تکانشی، پرخاشگری، بیش‌فعالی، صرع و … که ممکن است مشکلات همراه اوتیسم باشند، دارو تجویز شود.

*اوتیسم یک اختلال برای تمام عمر است.

اوتیسم یک اختلال برای تمام عمر است به این معنی نیست که کودک اوتیسم تا پایان عمر خود قرار است در یک وضعیت ثابت باشد و هیچ تغییری نکند، بلکه به این معنی است که باید راهکارهای آموزشی متفاوت او را شناخت و در مسیر آموزش کمکش کرد، و او را حمایت کرد تا با تغییر سطح خود در اختلال اوتیسم، بتواند رشد کند.

 

برای آشنایی با سطوح اوتیسم به اینجا مراجعه کنید.

تا به امروز راهکاری برای از بین رفتن اوتیسم کشف نشده است، اوتیسم از بین نمی‌رود ولی فرد مبتلا به اوتیسم می‌تواند پیشرفت کند، آموزش ببیند، شاغل شود و حتی زندگی مستقلی برای خود داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا