کنترول چالشهای رفتاری
گاهی پیش میاید که مربی، درمانگر و یا والدین و مراقبان کودک دارای اوتیسم، میخواهند تمریناتی را با کودک کار کنند.
صرف نظر از این که این تمرینات چه نوع تمریناتی باشد، گاهی ممکن است کودک در حین انجام فعالیت چالشهای رفتاری را از خود نشان دهد که فرد بزرگسال همراه کودک( مربی، والدین و یا درمانگران ) برای کنترول چالشهای رفتاری در حین انجام تمرین باید راهکارهایی را انجام دهد تا انجام فعالیت و تمرین با اخلال مواجه نشود.
کنترول چالشهای رفتاری
اگر انجام وظیفه( مشکل ) یا بخشی از ( مشکل ) باشد باید موارد زیر را بررسی کرد.
- تغییر وظیفه ( جایگزین کردن یک وظیفه یا تکلیف دیگر )
- انجام یک تکلیف سادهتر ( پایین آوردن سطح دشواری تکلیف درخواست شده )
- یک تکلیف سختتر ( بالا بردن سطح دشواری تکلیف درخواست شده )
- استراحتهای بیشتر در طول انجام کار ( ارائهی حق انتخاب و مکثهایی در ضمن انجام کار)
- دادن آموزشهای تصویری و نوشتاری ( حمایتهای اضافی، مثل
- حمایتهای بصری)
- انجام دادن کار با وسایل مختلف، برای مثال استفاده از ماکتها به جای وسایل واقعی
گاهی ممکن است محیط باعث ایجاد مشکلاتی شده باشد، که در این صورت میتوانید موارد زیر را بررسی کنید.
- انتخاب مکانی با تحریک حسی بسیار اندک، تا کودک بتواند در آن با آرامش کار کند.
- کنترول و تنظیم صدا ( استفاده از گوشیها برای جلوگیری از شنیدن سر و صدا)
- کنترول محرکهای بیرونی ( انتخاب مکانی که نور طبیعی دارد. )
- کنترول محرکهای لمسی ( عوض کردن لباسها )
- بررسی سطوح متفاوت کار( رنگ و بافت متفاوت )
در صورتی که کودک در یک موقعیت به خصوص و یا یک گام به خصوص از انجام فعالیت آشفته و ناراحت میشود، برای کنترول این رفتار میتوانید از کارتهای اول-بعداً استفاده کنید و به این ترتیب به کودک اطلاع دهید که بعد از انجام کار یا تکلیف، تقویت کننده دلخواه به او ارائه میشود.