ABA تراپی چیست؟
اگر شما در خانوادهی خود یا اطرافیانتان کودکی مبتلا به اوتیسم را داشته باشید؛ احتمالاً راجعبه روشهای درمان یا بهتر است بگویم روشهایی که میتواند باعث بهبودی فرد مبتلا به اوتیسم در حوزههای مختلف میشود هم شنیدهاید.
جامعترین روش
برای آموزش و بهبودی افراد مبتلا به اوتیسم؛ روش ABA یا همان ABAتراپی یکی از جامعترین روشها است که امروزه برای این افراد مورد استفاده قرار میگیرد.
در حال حاضر ABAمؤثرترین و مورد تأییدترین روشی است که در مورد کودکان اوتیسم وجود دارد. این برنامهی درمانی یکی از قویترین رویکردهایی است که از رشد کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم و اختلالات مرتبط با آن حمایت میکند.
تحلیل رفتار کاربردی یا همان روش ABA در واقع از دیدگاه برنامهی اصول و تعقییر رفتار اسکینر اقتباس شده است.
تاریخچه
برای اولین بار لوواس در سال ۱۹۸۷ از این برنامه استفاده کرد. و نتایج مثبتی را در زمینهی کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش رفتارهای مطلوب کودکان طیف اوتیسم گزارش کرد.
به زبان سادهتر برنامهی در مانی ABAیا همان روش تحلیل رفتار کاربری؛ یعنی اینکه شما باید برای رفتارهای ساده و پیش پا افتادهی کودک برنامهریزی کنید و به آن به عنوان یک برنامهی درمانی نگاه کنید. مثلاً شانه زدن موها که به نظر یک فعالیت خیلی ساده است؛ برای کودک مبتلا به اوتیسم فعالیتی است که نیاز دارد به او آموزش داده شود.
برای آموزش با این روش باید از جزئیترین موارد شروع کرد و رفتارهای ریز و کوچک را به سمت فعالیت درست هدایت کرد.
تجربیات من
طی مدتی که با بچههای اوتیسم کار میکردم؛ گاهی میدیدم که بعضی از والدین از بچهها توقعاتی دارند که با سطح مهارتها و تواناییهای کودک همخوانی ندارد.
برای مثال برخی از والدین کودکان اوتیسم( گروهی اندک ) خیلی اعتقادی به شیوهی آموزشی متفاوت برای کودکان خود ندارند؛ بنابراین خواستهایشان را با کودک هماهنگ نمیکنند؛ مثلاً کودک هر روز این جملات را از والدین خود میشنود؛
مسواکت را بزن
موهایت را مرتب کن
بند کفشت را درست ببند
و …
در صورتی که هر کدام از این موارد باید اول به کودک آموزش داده شود؛ آن هم به صورت گام به گام و آهسته؛ و بعد از کودک خواسته شود تا فعالیتی را درست انجام دهد.
پایهگذار روش درمانی تحلیل رفتار کاربردی؛( (ABAپروفسور لوواس است. در این روش هدایت فیزیکی و کمک از طرف مربی به کودک انجام میشود.
استفاده از روش ABA
در این روش( ABA ) لازم است یک روانشناس رفتارگرا در منزل یا مرکز درمانی به صورت انفرادی آموزش به کودک را در تمام زمینههای مورد نظر شروع میکند.
هدف در روش ABA این است که به کودک کمک شود تا به عملکرد معمول و مناسب سن خود نزدیک شود.
روش ABA بر اصلاح رفتار کودک تأکید دارد. در روش ABA هر کدام از زمینههای آموزشی مورد نظر باید به اجزای تشکیل دهندهی آن شکسته شود و آن اجزا به صورت مستقل و جداگانه به کودک آموزش داده شود.
برخی از محققین معتقدند در روش ABA هدف این نیست که به رفتار نامناسب کودک پاسخ مستقیم داده شود. بلکه هدف در این روش بیشتر این است که شرایط ایجاد کنندهی رفتار نامناسب شناسایی شود و این شرایط به صورتی تعقییر داده شود که امکان تکرار رفتار نامناسب از بین برود. به نظر آنها اولین عاملی که در روش ABA در نظر گرفته میشود این است که حتی رفتارهای نامعقول و مخرب؛ یک دلیل منطقی دارند که ما میخواهیم آن دلیل را پیدا کنیم.
اکثر رفتارهای نابهنجار؛ در واکنش به خشم یا ترس اتفاق میافتد. اگر ما دقیقاً ندانیم که چه چیزی باعث خشم یا ترس میشود؛ نخواهیم توانست در مقابل این رفتار تحریک آمیز واکنش مناسبی نشان دهیم.
پیشنهاد میکنم روشهای درمانی اوتیسم را مطالعه کنید.
در هنگام استفاده از روش ABA باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
۱ – توصیف شفاف رفتار مشکلزا
۲ – شناسایی رویداد؛ زمان یا هر شرایطی که حضور یا عدم حضور رفتار مشکلزا را پیشبینی میکند.
۳ – شناسایی پیامدهایی که بعد از رفتار مشکلزا میآید و رفتار را تقویت میکند.
۴ – ارائهی توضیحاتی کوتاه دربارهی رفتار مشکلزا و شرایطی که آن را ایجاد میکند.
۵ – جمعآوری اطلاعاتی که حاصل از مشاهدهی مستقیم رفتار است و معمولاً توضیحات کوتاه را تأیید میکند.
همانطور که قبلاً هم گفته شد روش ABA یکی از جاعترین و تأیید شدهترین روشهاست؛ و برای تمام کسانی که به نوعی با عارضهی اوتیسم درگیر هستند؛ لازم است که اصول استفاده از این روش را یاد بگیرند و در جهت بهبود کودک خود از آن بهره ببرند.
ABA تراپی چیست؟
اگر شما در خانوادهی خود یا اطرافیانتان کودکی مبتلا به اوتیسم را داشته باشید؛ احتمالاً راجعبه روشهای درمان یا بهتر است بگویم روشهایی که میتواند باعث بهبودی فرد مبتلا به اوتیسم در حوزههای مختلف میشود هم شنیدهاید.
برای آموزش و بهبودی افراد مبتلا به اوتیسم؛ روش ABA یا همان ABAتراپی یکی از جامعترین روشها است که امروزه برای این افراد مورد استفاده قرار میگیرد.
در حال حاضر ABAمؤثرترین و مورد تأییدترین روشی است که در مورد کودکان اوتیسم وجود دارد. این برنامهی درمانی یکی از قویترین رویکردهایی است که از رشد کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم و اختلالات مرتبط با آن حمایت میکند.
تحلیل رفتار کاربردی یا همان روش ABA در واقع از دیدگاه برنامهی اصول و تعقییر رفتار اسکینر اقتباس شده است.
برای اولین بار لوواس در سال ۱۹۸۷ از این برنامه استفاده کرد. و نتایج مثبتی را در زمینهی کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش رفتارهای مطلوب کودکان طیف اوتیسم گزارش کرد.
به زبان سادهتر برنامهی در مانی ABAیا همان روش تحلیل رفتار کاربری؛ یعنی اینکه شما باید برای رفتارهای ساده و پیش پا افتادهی کودک برنامهریزی کنید و به آن به عنوان یک برنامهی درمانی نگاه کنید. مثلاً شانه زدن موها که به نظر یک فعالیت خیلی ساده است؛ برای کودک مبتلا به اوتیسم فعالیتی است که نیاز دارد به او آموزش داده شود.
برای آموزش با این روش باید از جزئیترین موارد شروع کرد و رفتارهای ریز و کوچک را به سمت فعالیت درست هدایت کرد.
طی مدتی که با بچههای اوتیسم کار میکردم؛ گاهی میدیدم که بعضی از والدین از بچهها توقعاتی دارند که با سطح مهارتها و تواناییهای کودک همخوانی ندارد.
برای مثال برخی از والدین کودکان اوتیسم( گروهی اندک ) خیلی اعتقادی به شیوهی آموزشی متفاوت برای کودکان خود ندارند؛ بنابراین خواستهایشان را با کودک هماهنگ نمیکنند؛ مثلاً کودک هر روز این جملات را از والدین خود میشنود؛
مسواکت را بزن
موهایت را مرتب کن
بند کفشت را درست ببند
و …
در صورتی که هر کدام از این موارد باید اول به کودک آموزش داده شود؛ آن هم به صورت گام به گام و آهسته؛ و بعد از کودک خواسته شود تا فعالیتی را درست انجام دهد.
پایهگذار روش درمانی تحلیل رفتار کاربردی؛( (ABAپروفسور لوواس است. در این روش هدایت فیزیکی و کمک از طرف مربی به کودک انجام میشود.
در روش( ABA ) لازم است یک روانشناس رفتارگرا در منزل یا مرکز درمانی به صورت انفرادی آموزش به کودک را در تمام زمینههای مورد نظر شروع میکند.
هدف در روش ABA این است که به کودک کمک شود تا به عملکرد معمول و مناسب سن خود نزدیک شود.
روش ABA بر اصلاح رفتار کودک تأکید دارد. در روش ABA هر کدام از زمینههای آموزشی مورد نظر باید به اجزای تشکیل دهندهی آن شکسته شود و آن اجزا به صورت مستقل و جداگانه به کودک آموزش داده شود.
برخی از محققین معتقدند در روش ABA هدف این نیست که به رفتار نامناسب کودک پاسخ مستقیم داده شود. بلکه هدف در این روش بیشتر این است که شرایط ایجاد کنندهی رفتار نامناسب شناسایی شود و این شرایط به صورتی تعقییر داده شود که امکان تکرار رفتار نامناسب از بین برود. به نظر آنها اولین عاملی که در روش ABA در نظر گرفته میشود این است که حتی رفتارهای نامعقول و مخرب؛ یک دلیل منطقی دارند که ما میخواهیم آن دلیل را پیدا کنیم.
اکثر رفتارهای نابهنجار؛ در واکنش به خشم یا ترس اتفاق میافتد. اگر ما دقیقاً ندانیم که چه چیزی باعث خشم یا ترس میشود؛ نخواهیم توانست در مقابل این رفتار تحریک آمیز واکنش مناسبی نشان دهیم.
در هنگام استفاده از روش ABA باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
۱ – توصیف شفاف رفتار مشکلزا
۲ – شناسایی رویداد؛ زمان یا هر شرایطی که حضور یا عدم حضور رفتار مشکلزا را پیشبینی میکند.
۳ – شناسایی پیامدهایی که بعد از رفتار مشکلزا میآید و رفتار را تقویت میکند.
۴ – ارائهی توضیحاتی کوتاه دربارهی رفتار مشکلزا و شرایطی که آن را ایجاد میکند.
۵ – جمعآوری اطلاعاتی که حاصل از مشاهدهی مستقیم رفتار است و معمولاً توضیحات کوتاه را تأیید میکند.