هرم مازلو

هرم مازلو

امروز داشتم مطلبی درباره‌ی هرم مازلو می‌خواندم که یاد این موضوع افتادم که می‌توان بین نیازهای هرم مازلو و بحث آموزش در افراد دارای اختلال اوتیسم، برقرار کرد.

در هرم مازلو نیازهای انسان در ۵ سطح بررسی می‌شود که به ترتیب عبارتند از:

۱ – نیازهای زیستی، مثل هوا، آب، غذا، خواب و …

۲ – نیازهای امنیتی، مثل حمایت در برابر تهدیدات و خطرات جسمانی و روانی

۳ – نیازهای اجتماعی، مثل عشق، ارتباط و بودن با دیگران

۴ – نیازهای مربوط به عزت نفس، مثل ارزش گذاری و داشتن قدرت کنترول امور

۵ – نیازهای مربوط به خود شکوفایی، مثل مهارت‌های تحصیلی، دستیابی به هدف و …

اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی هرم مازلو بدانید اینجا را بخوانید.

هرم مازلو و آموزش در اوتیسم

شاید شما بپرسید که خب حالا این هرم و طبقه بندی نیازها چه ربطی به بحث آموزش در اختلالات طیف اوتیسم دارد؟

در مورد پاسخ به این سؤال با یک مثال برای شما توضیح می‌دهم.

اگر شما به شدت تشنه باشید و یکی از نیازهای سطح یک هرم برای شما در اولویت باشد و به شدت نیاز داشته باشید که این تشنگی را برطرف کنید، آیا قادر خواهید بود که برای خودتان هدف تعیین کنید، یا یک دستورالعمل مربوط به کارتان را با دقت و بی نقص انجام دهید؟

پاسخ به این سؤال قطعاً منفی خواهد بود.

حالا در نظر بگیرید که یک کودک دارای اوتیسم نیازهای حسی بی‌شماری دارد و عده‌ای با جدیت می‌خواهند رنگ‌های مختلف را به او آموزش بدهند!

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اول اینکه کودک به شدت هر چه تمامتر عصبی و کلافه می‌شود و دوم اینکه فرد آموزش دهنده انگیزه‌ی خود را برای آموزش دادن به چنین کودکی از دست می‌دهد.

همانطور که تشنگی برای افراد در نیازهای سطح یک و پایین‌ترین نیاز طبقه بندی می‌شود و تا این نیاز برطرف نشود، فرد نمی‌تواند نیازهای دیگرش را که در سطوح بالاتر قرار دارد، برطرف کند، نیازهای حسی هم برای آموزش کودک دارای اوتیسم مثل همان نیازهای سطح یک در هرم مازلو است و برای یک کودک دارای اوتیسم در اولویت است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا