مشکلات حسی و نقش والدین در بهبود آن
مشکلات حسی مواردی هستند که والدین مهمترین و پررنگترین نقش را در بهبود و کنترول این مشکلات ایفا میکنند.
نقش والدین در بهبود مشکلات حسی در ابتدا این است که مشکلات حسی کودک دارای اوتیسم خود را بشناسند و نقش حیاتی خود را در فرآیند رشد حسی کودک خود درک کنند.
هر کودک دارای اوتیسم مثل بقیهی همسالان عادی خود یک شخصیت منحصر به فرد است و نیازها و علایق خاص خود را دارد.
بنابراین نمیتوان برای او یک دستورالعمل داشت و یا طبق یک برنامهای که از قبل تهیه شده با او برخورد کرد.
چرا که حتی گاهی پیش میآید که کودک اوتیسم از روزی به روز دیگر و حتی از ساعتی به ساعت دیگر عملکرد متفاوتی دارد.
تحریکات حسی
نقش والدین در شناخت مشکلات حسی میتوانداین باشد که والدین با تجزیه و تحلیل عکسالعملهای کودک خود در موقعیتهای مختلف میتوانند نیازهای او را بشناسند.
توجه به واکنش کودک به صدا، نور، بو و ارتفاع میتواند به شناخت مشکلات حسی توسط والدین کمک کند.
در نهایت والدین باید بعد از مشورت با افرادی که مسؤلیت آموزش و درمان کودک را به عهده دارند، برنامهای برای تحریکات حسی فرزندشان ارائه دهند، برنامهای که برای کودک قابل پیش بینی و مشخص است.
والدین یا مراقیبن کودک باید این برنامهی تحریکات حسی را برای کودک انجام دهند و بعد از مدتی این تحریکات حسی بر اساس برنامهای مشخص باید تغییر پیدا کند، و موردی از آن حذف و یا به آن اضافه شود.
همانطور که قبلاً هم گفته شد مشکلات حسی برای کودکان دارای اوتیسم میتواند از روزی به روز دیگر و حتی از ساعتی به ساعت دیگر متفاوت باشد، به عنوان مثال کودکی نیاز دارد که سطح پوستش مورد تحریک و فشار قرار بگیرد و در روز دیگر ممکن ایت اصلاً از این کار خوشش نیاید.
والدین باید کودک و همچنین نحوهی تأثیرپذیری او از تحربیات را درک کنند تا بتوانند برای مشکلات حسی او راهحلهایی را بیابند.