رفتارهای مشکل ساز

رفتارهای مشکل ساز

چه رفتارهایی از نظر شما مشکل ساز تلقی می‌شود؟

به این سؤال فکر کنید و به آن جواب بدهید. به این بیندیشید که اگر کسی در فضاهای عمومی چه رفتارهایی را انجام دهد، شما را ناراحت می‌کند؟

مثلاً بلند صحبت کردن در رستوران

کسی که در مترو موسیقی را با صدای بلند گوش می‌دهد

کسی که منتظر نوبت نمی‌ماند و صف را رعایت نمی‌کند

کسی که برای هر مشکلی که پیش می‌آید دلیلی پیدا می کند تا دیگران را سرزنش کند

کسی که تمام وقت درباره‌ی خودش حرف می‌زند

و …

رفتارهای مشکل ساز را لیست کنید

یک لیست از رفتارهایی که از نظر شما مشکل ساز است تهیه کنید، از یکی از اعضای خانواده‌تان هم بخواهید همچین لیستی را تهیه کنند.

حالا لیست رفتارهایی را که مشکل ساز می‌دانید باهم مقایسه کنید. آیا هعر دو نفر شما از رفتارهای واحدی به یک اندازه ناراحت می‌شوید؟ به احتمال زیاد نه!

ممکن است در لیست طرف مقابل شما گوش دادن موسیقی با صدای بلند رفتار مشکل سازی نباشد ولی بوی بد دهان یا بدن، او را خیلی ناراحت کند.

حالا به این فکر کنید که وقتی یک فرد دارای اوتیسم در فضاهای عمومی شهر یا روستا حاضر می‌شود و رفتارهای مشکل ساز از خود نشان می‌دهد، خودش دقیقاً چه احساسی دارد؟

افراد دارای اوتیسم و یا دارای ناتوانی‌های مختلف هوشی و یادگیری، در زمان انجام این رفتارهای مشکل‌ساز، نمی‌دانند که رفتار آن‌ها ممکن است از نظر دیگران آزاردهنده باشد، هر چند که اغلب این رفتارها واقغاً از نظر دیگران آزاردهنده است.

بد نیست برای درک بهتر مطلب اینجا را بخوانید.

اهمیت شناخت اوتیسم و رفتارهای مشکل ساز

با روشن شدن این موضوع، اهمیت توجه به اختلال اوتیسم و ضرورت آگاهی اجتماعی را به ما نشان می‌دهد.

اگر همه‌ی ما نشانه‌های اختلال اوتیسم را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم، می‌توانیم از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم، از خانواده‌های افراد دارای اوتیسم حمایت کنیم تا خانواده‌های افراد دارای اوتیسم به انزوا نروند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا