رژیم غذایی تغذیه و اوتیسم

تغذیه و اوتیسم

رژیم غذایی مملو از چربی و قند برای هر فردی فاجعه است ولی برای یک فرد مبتلا به اوتیسم، چیزی بیشتر از یک فاجعه است.

 

 

بعضی از غذاها زندگی کردن با اوتیسم را دشوارتر خواهد کرد. به عنوان مثال کودکان اوتیسم به دلیل علایق محدودی که دارند، تمایل به خوردن هر نوع غذایی را ندارند، اغلب کودکان اوتیسم غذاهای شیرین که بافت نرمی داشته باشد را ترجیح می‌دهند و این موضوع ممکن است مشکلات دندانپزشکی را برای آن‌ها در پی داشته باشد.

 

و باز به دلیل علایق محدود آن‌ها از خوردن مواد مغذی که برای بدنشان مفید است سرباز می‌زنند.

 

چرا کودکان اوتیسم باید مواد مغذی دریافت کنند؟

ممکن است بپرسید اصلاً چرا کودکان اوتیسم باید مواد مغذی دریافت کنند، وقتی که تمایلی به خوردن آن ندارند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگویم کودکان و بزرگسالان اوتیسم بیش‌تر از سایر افراد در معرض فشار و استرس قرار دارند و در طول روز با چالش‌های متنوعی مواجه می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود بدن آن‌ها بیشتر نیاز داشته باشد تا به منابع متنوعی از مواد مغذی دسترسی داشته باشد.

 

از آن‌جایی که کودکان اوتیسم اغلب ناراحتی‌های گوارشی و روده‌ای دارند و گاهی مشکلاتی مثل یبوست، نفخ و رفلکس یا برگشتن غذا برایشان پیش می‌آید.

و همه‌ی این موارد می‌تواند باعث بد رفتاری کودک شود و شاید تنها راه انتقال ناراحتی‌هایش همین باشد.

 

برای اطلاع بیشتر این مطلب را بخوانید.

 

تغذیه در افراد اوتیسم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

والدین یک فرد مبتلا به اوتیسم موظف هستند که بایدها و نبایدهایی را در برنامه‌های غذایی فرزند خود بگنجانند و از آن پیروی کنند و حتی گاهی لازم ایت که این برنامه‌های غذایی و تمام الزامات آن را برای کسانی که گاهی مراقبت از کودک را به عهده می‌گیرند، مثل مادربزرگ و پدربزرگ، پرستار و اقوام و دوستان نزدیک هم توضیح داد و آن‌ها را هم از اهمیت ماجرا مطلع کرد.

 

تحقیقات نشان داده مصرف ویتامین‌های گروه ‌‌B  مثل B6 و B12 برای مبتلایان به اوتیسم مفید بوده است.

به همین دلیل توصیه می‌شود افراد مبتلا به اوتیسم از منابع غنی ویتامین B  و منیزیم، مثل مغزها، حبوبات، سبزیجات و تخم کدو و آفتابگردان که بسیار مفیدند استفاده کنند.

 

بهتر است افراد مبتلا به اوتیسم از مصرف زیاد شیرینی و بیسکوئیت و ماکارونی به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام گلوتن و نیز مصرف لبنیات و بستنی به دلیل داشتن ماده‌ای به نام کازئین ( پروتئین شیر ) پرهیز کنند.

 

تحقیقات نشان داده که حذف این دو ماده یعنی گلوتن و کازئین از برنامه‌ی غذایی افراد اوتیسم، مشکلات روده‌ای آن‌ها را کم‌تر کرده و باعث بهبود در گوارش و همچنین بهبود در رفتار و تمرکز فرد می‌شود.

 

 

آیا می توان با آزمایش تشخیص داد چه مکمل‌هایی برای بدن کودکان اوتیسم ضروری است یا این‌که آن‌ها از چه موادی باید دوری کنند؟

 

پاسخ دکتر مارتا هربرت به این سؤال را در کتاب انقلاب اوتیسم برای شما نقل می‌کنم.

فعلا کمبود ویتامین‌های اصلی و عناصری مثل آهن را می‌توان شناسایی کرد، ولی گاهی اوقات داشتن سطوح بالا در واقع کاذب و گمراه کننده است.

بسیاری از کودکان دارای اوتیسم سطوح پایینی از روی ( Zn ) دارند و اگر شما از مکمل‌های روی استفاده کنید و آزمایش خون او مقدار روی بالایی را نشان دهد، شما باید آن را جدی تلقی کنید و روند را معکوس سازید و مصرف آن را قطع کنید به دلیل آن‌که مصرف بیش از حد روی می‌تواند مضر باشد.

 

با توجه به پاسخی که دکتر مارتا هربرت برای این سؤوال در نظر گرفتند، می‌توان گفت ارزش آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌ها، بستگی به آگاهی فردی دارد که آن آزمایش‌ها را تفسیر می‌کند.

 

همانطور که قبلاً هم گفته شد بدن افراد دارای اوتیسم به غذاهای خاصی پاسخ منفی می‌دهد، که غالباً این غذاها حاوی دو پروتئن گلوتن و کازئین هستند.

 

شاید شناسایی غذاهایی که این دو پروتئین را دارا هستند و همچنین رعایت این رژیم غذایی کار بسیار دشواری به نظر برسد، مثل هر کار دیگری که ممکن است در ابتدا سخت باشد اما بعد از مدتی که به آن عادت کردید، ادامه دادن این مسیر برای شما سخت نخواهد بود.

 

 که غذای غالب مردم ایران نان است و از گندم که دارای گلوتن است تهیه می‌شود، و پس از آن شیر و فراورده‌های حاصل از آن که دارای کازئین است بیشترین غذای مصرفی مردم ایران را تشکیل می‌دهد، بنابراین اگر می‌خواهید این رژیم غذایی را رعایت کنید می‌توانید از برنج به عنوان جایگزین مناسب استفاده کنید، همچنین می‌توانید انواع مکمل‌های غذایی را با مشورت پزشک در برنامه‌ی غذایی فرزند خود جای دهید.

به دلیل چالش‌هایی که افراد دارای اوتیسم در مورد حساسیت‌های غذایی دارند” هرگونه رزیم غذایی که برای آن‌ها انجام می‌شود باید حتما با مشورت ئزشک باشد.

فرض کنید مصرف هر نوع مواد غذایی برای افراد دارای اوتیسم” مثل مصرف دارو برای این افراد است و نیازمند دقت و توجه زیاد است.

 

اهیت رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی می‌تواند تأثیر بسزایی در علائم اوتیسم داشته باشد. در صورتی که برنامه‌ی رژیم کودک مبتلا به اوتیسمی تغییر کند و نتیج مصبت باشد، این نتایج مثبت می‌تواند پیشرفت‌های کودک را در زمینه‌های مختلف تسریع کند.

اما اگر شما رژیم عذایی را امتحان کردید و فایده‌ای نداشته، ۴ دلیل برای آن وجود دارد.

۱ – رژیم عذایی مناسب حال کودک شما نبوده است

۲ – آن برنامه‌ را با جدیت اجرا نکردید

۳ – طول زمان کافی برای آن در نظر نگرفتید

۴ – غذاهای آلرژی زا و مشکل‌زایی را در تأثیر این رژیم اخلال ایجاد می‌مردند را نادیده گرفتید و حذف نکردید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا