بیش فعالی و اوتیسم

اختلال بیش فعالی و اوتیسم

اختلال بیش فعالی و اوتیسم ممکن است گاهی به عنوان مکمل هم در نظر گرفته شود که این مورد اشتباه است.

بیش فعالی یا اختلال نقص توجه نامی است که این روزها زیاد به گوش می خورد. و ممکن است این نام را در مورد هر کودکی که شیطنت زیادی از خود نشان می دهد بشنوید. اما بیش فعالی هم مثل سایر اختلالات باید توسط متخصص شناسایی و تشخیص داده شود.

اما ارتباط این اختلال بیش فعالی و اوتیسم چیست؟

گاهی ممکن است برخی از افراد گمان کنند که هر کودکی که مبتلا به اوتیسم است حتماً بیش فعالی هم دارد؛ البته این موضوع درست است که برخی نشانه های  اختلال بیش فعالی و اوتیسم با یکدیگر مشترک هستند؛ اما وجود یکی از این دو اختلال الزاماً به معنای وجود دیگری نیست. به عبارتی اگرچه که اوتیسم می تواند بستری را فراهم کند که اختلال نقص توجه یا همان بیش فعالی زمینه ی بیشتری برای بروز پیدا کند و در مواردی این دو اختلال را باهم همراه کند؛ ولی هیچ گاه تشخیص یکی از دو اختلال دلیلی بر وجود دیگری نخواهد بود.

با مطالعه ی نشانه های اختلال بیش فعالی و اوتیسم متوجه شباهت ها و تفاوت های این دو اختلال خواهید شد.

نشانه های رفتاری اوتیسم:

  • مشکل در توجه
  • نا توانی در برقراری ارتباط
  • انجام حرکات کلیشه ای
  • مقاومت در برابر تعقییرات و پیروی از نظمی وسواس گونه
  • مشکلات تکلم

نشانه های اختلال نقص توجه یا بیش فعالی:

  • عدم وجود توجه و تمرکز در فرد
  • بی قراری و ناتوانی در آرام نشستن
  • عدم درک درست قوانین اجتماعی
  • ناتوانی در برقراری ارتباط
  • پر تحرکی و بروز اعمال ناگهانی

همانطور که مشاهده می کنید برخی از اصلی ترین نشانه های  اختلال بیش فعالی و اوتیسم شبیه به هم هستند و بقیه ی نشانه ها بسیار به هم نزدیک هستند.

درمان هایی که برای دو اختلال بیش فعالی و اوتیسم استفاده می شود هم بسیار به هم نزدیک است؛ به عنوان مثال برای آموزش کودکان مبتلا به بیش فعالی و اوتیسم از روش های زیر استفاده می شود.

روش های مؤثر در آموزش کودکان بیش فعال:

  • قرار دادن کودک در شرایطی که محرک های محیطی کمتر باعث حواس پرتی او شود.
  • این کودکان بیشتر با روش عملی می آموزند
  • استفاده از تقویت کننده های مثبت و منفی در کاهش رفتار مخرب و ایجاد یا اصلاح رفتار درست
  • تکلیف های کوچک و کوتاه به جای تکلیف های بزرگ و طولانی
  • آموزش جز به جز و مرور تدریجی موضوع مورد آموزش

روش های مؤثر در آموزش کودکان اوتیسم:

  • ایجاد محیطی امن و به دور از مزاحمت های محیطی مثل تلفن و کامپیوتر
  • جلب کردن توجه کودک با مواردی که دلخواه اوست
  • آموزش جز به جز
  • الگو دادن و راهنمایی کردن کودک
  • ایجاد تنوع در آموزش با بازی های مختلف
    برای آگاهی از روش‌های معتبر درمانی برای اوتیسم این‌جا کلیک کنید.

هر دوی این اختلالات ( اختلال بیش فعالی و اوتیسم) تا حدی قابل کنترول هستند و کودکان مبتلا به هر کدام از این دو اختلال یا کودکان مبتلا به هر دوی این اختلال ها؛ می توانند آموزش ببیند و در مسیر رشد و بالندگی قدم برداردند.

در زمینه ی  اختلال بیش فعالی و اوتیسم چیزی که از اهمیت فوق العاده ی برخوردار است این است که تشخیص به موقع و درست می تواند کمک شایانی در امر آموزش افراد مبتلا به این دو اختلال داشته باشد.

اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره‌ی اختلال بیش فعالی داشته باشید این‌جا کلیک کنید.

بیش فعالی و اوتیسم

بیش فعالی یا اختلال نقص توجه نامی است که این روزها زیاد به گوش می خورد. و ممکن است این نام را در مورد هر کودکی که شیطنت زیادی از خود نشان می دهد بشنوید. اما بیش فعالی هم مثل سایر اختلالات باید توسط متخصص شناسایی و تشخیص داده شود.

اما ارتباط این اختلال با اوتیسم چیست؟

گاهی ممکن است برخی از افراد گمان کنند که هر کودکی که مبتلا به اوتیسم است حتماً بیش فعالی هم دارد؛ البته این موضوع درست است که برخی نشانه های این دو اختلال با یکدیگر مشترک هستند؛ اما وجود یکی از این دو اختلال الزاماً به معنای وجود دیگری نیست. به عبارتی اگرچه که اوتیسم می تواند بستری را فراهم کند که اختلال نقص توجه یا همان بیش فعالی زمینه ی بیشتری برای بروز پیدا کند و در مواردی این دو اختلال را باهم همراه کند؛ ولی هیچ گاه تشخیص یکی از دو اختلال دلیلی بر وجود دیگری نخواهد بود.

با مطالعه ی نشانه های هر یک از دو اختلال بیش فعالی و اوتیسم متوجه شباهت ها و تفاوت های این دو اختلال خواهید شد.

نشانه های رفتاری اوتیسم:

  • مشکل در توجه
  • نا توانی در برقراری ارتباط
  • انجام حرکات کلیشه ای
  • مقاومت در برابر تعقییرات و پیروی از نظمی وسواس گونه
  • مشکلات تکلم

نشانه های اختلال نقص توجه یا بیش فعالی:

  • عدم وجود توجه و تمرکز در فرد
  • بی قراری و ناتوانی در آرام نشستن
  • عدم درک درست قوانین اجتماعی
  • ناتوانی در برقراری ارتباط
  • پر تحرکی و بروز اعمال ناگهانی

همانطور که مشاهده می کنید برخی از اصلی ترین نشانه های دو اختلال شبیه به هم هستند و بقیه ی نشانه ها بسیار به هم نزدیک هستند.

درمان هایی که برای دو اختلال بیش فعالی و اوتیسم استفاده می شود هم بسیار به هم نزدیک است؛ به عنوان مثال برای آموزش کودکان مبتلا به بیش فعالی و اوتیسم از روش های زیر استفاده می شود.

روش های مؤثر در آموزش کودکان بیش فعال:

  • قرار دادن کودک در شرایطی که محرک های محیطی کمتر باعث حواس پرتی او شود.
  • این کودکان بیشتر با روش عملی می آموزند
  • استفاده از تقویت کننده های مثبت و منفی در کاهش رفتار مخرب و ایجاد یا اصلاح رفتار درست
  • تکلیف های کوچک و کوتاه به جای تکلیف های بزرگ و طولانی
  • آموزش جز به جز و مرور تدریجی موضوع مورد آموزش

روش های مؤثر در آموزش کودکان اوتیسم

  • ایجاد محیطی امن و به دور از مزاحمت های محیطی مثل تلفن و کامپیوتر
  • جلب کردن توجه کودک با مواردی که دلخواه اوست
  • آموزش جز به جز
  • الگو دادن و راهنمایی کردن کودک
  • ایجاد تنوع در آموزش با بازی های مختلف

هر دوی این اختلالات ( بیش فعالی و اوتیسم) تا حدی قابل کنترول هستند و کودکان مبتلا به هر کدام از این دو اختلال یا کودکان مبتلا به هر دوی این اختلال ها؛ می توانند آموزش ببیند و در مسیر رشد و بالندگی قدم برداردند.

در زمینه ی این دو اختلال؛ چیزی که از اهمیت فوق العاده ی برخوردار است این است که تشخیص به موقع و درست می تواند کمک شایانی در امر آموزش افراد مبتلا به این دو اختلال داشته باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا