اختلال پیکا یا هرزه‌خواری

اختلال پیکا یا هرزه‌خواری

یادتان هست وقتی که خیلی کوچک بودیم هر چیزی را به سمت دهان می‌بردیم و مزه‌اش می‌کردیم؛ البته شاید هم یادتان نباشد؛ چون این اتفاق در حالت معمولی قبل از دو سالگی رخ می‌دهد. من هم دقیقاً یادم نیست که کجا و چطور اقدام به خوردن مواد غیر خوراکی می‌کردم؛ ولی مطمئنم این کار را می‌کردم.

شما هم مطمئن باشید؛ چون این کار یکی از مراحل طیبعی رشد در هر فردی است؛ از شش ماهگی شروع می‌شود و کودک هر چیزی را که در اطرافش ببیند را به دهان می‌برد تا دنیای پیرامونش را کشف کند.

 اما من هنوز هم وقتی می‌بینم کودکی چیزهای غیر خوراکی را به دهان می‌برد و هیچ توجهی هم به داد و بیدادهای مادرش مبنی بر نخوردن آن ماده‌ی غیر خوراکی ندارد؛ کلی در دلم می‌خندم؛ گاهی هم در دلم می‌گویم کاشف کوچولو انقدر مادرت را نترسان!

بیشترین ماده‌ی غیر خوراکی که کودکان خانواده‌ و فامیل من علاقه به خوردن آن دارند؛ خاک است. زیاد دیده‌ام که وقتی بزرگترها به نماز میایستند؛ یک کودک بازی‌گوش؛ که در یک نقطه کمین کرده؛ به میدان می‌آید و در یک اقدام شجاعانه مهر را بر می‌دارد و می‌گریزد و فرد نمازگزار را با الله اکبرهای بلندش تنها می‌گذارد!!!

اگر شما هم به کودکان اطرافتان دقت کنید رفتارهایی مشابه این را خواهید یافت. این موارد هیچ چیز غیر طبیعی نیست؛ همانطور که قبلاً هم گفتم این رفتارها در قبل از دو سالگی طبیعی است و به کودک در کشف دنیای پیرامونش کمک زیادی می‌کند.

اما گاهی این ماجرا به نظرتان غیر عادی می‌آید و در سنین بعد از دو سالگی ادامه پیدا می‌کند و این موضوع شما را نگران می کند.

این نگرانی درست و به جاست؛ می‌خواهم با شما درباره‌ی اختلال هرزه‌خواری یا پیکا صحبت کنم.

اختلال پیکا چیست؟

Pica  نام پرنده‌ای است که به خوردن هر چیزی یا هرزه‌خواری معروف است؛ و به همین دلیل این نام برای این اختلال انتخاب شده‌است.

چه کسانی مبتلا به پیکا شناخته می‌شوند؟

کسانی مبتلا به پیکا شناخته می‌شوند که به خوردن موارد غیر خوراکی اصرار دارند و بیشتر از یک ماه این کار را تکرار می‌کنند.

اختلال پیکا معمولاً برای کودکان و زنان باردار پیش می‌آید؛ اما گاهی هم مشاهده شده که فرد در اوایل نوجوانی و در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی به اختلال پیکا مبتلا شده است.

مبتلایان به پیکا چه چیزهایی را می‌خورند؟

 

اختلال هرزه خواری
اختلال هرزه خواری

کسانی که مبتلا به هرزه‌خواری یا پیکا هستند؛ هر نوع ماده‌ی غیر خوراکی را می‌خورند؛ موادی مثل آهن؛ شن؛ چوب؛ مو؛ خاک؛ شیشه و …

علل به وجود آمدن پیکا چیست؟

اختلال پیکا می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتند؛ دلایلی مثل

  • کم خونی و قفر آهن
  • عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز
  • آسیب و جراحت مغز
  • برای جلب توجه دیگران
  • سوء تغذیه

راه‌های درمانی برای اختلال پیکا چیست؟

اگر اختلال پیکا به دلیل عدم تعادل غذایی و شیمیایی در مغز اتفاق افتاده باشد؛ پزشکان می‌توانند با تجویز مکمل‌های معدنی تا حد زیادی این مشکل را کنترول و در نهایت از بین ببرند.

در بقیه موارد می‌توان اختلال پیکا را با تکنیک‌های رفتار درمانی از بین برد. علاوه بر آن لازم است والدین از کودک غافل نشوند و مدام با او در ارتباط باشند و روی ارتباط مؤثر با کودک کار کنند تا در صورت بروز چنین مشکلی بتواند آن را کنترول کنند.

اختلال پیکا در بیشتر موارد وقتی کودک وارد دوره‌ی نوجوانی می‌شود کمرنگ می‌شود و کم کم از بین می‌رود؛ و همین‌طور در مادران باردار با اتمام دوره‌ی بارداری از بین می‌رود.

اما مواردی هم مشاهده شده که این اختلال نیاز به درمان‌های دارویی و دخالت پزشک دارد.

اختلا پیکا همان اختلال نشخوار است؟

اختلال پیکا نباید با اختلال نشخوار اشتباه گرفته شود؛ در اختلال نشخوار فرد مواد عذایی را که مصرف کرده دوباره به دهان برمی‌گرداند؛ بدون آنکه تهوع داشته باشد یا حالش بد شود؛ دوباره غذا را می‌جود و می‌بلعد. در صورتی که در اختلال پیکا فرد اقدام به خوردن مواد غیر خوراکی می‌کند.

برای شناخت بیشتر اختلال نشخوار می‌توانید اینجا کلیک کنید.

آیا اختلال پیکا با اختلالات دیگر در ارتباط است؟

این که کسی مبتلا به اختلال پیکا باشد به این معنی نیست که الزاماً مشکلات دیگری داشته باشد؛ اما مواردی وجود دارد که اختلال پیکا با مشکلات دیگر همراه شده است. مشکلاتی مثل کم‌توانی ذهنی؛ اوتیسم و اختلا وسواس اجباری.

برای آگاهی از اختلال اوتیسم می‌توانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا