شناخت و درک خود

شناخت و درک خود

تصور شما نسبت به خودتان چیست؟

چه درکی نسبت به خودتان دارید؟

آیا خوش قیافه، سخت کوش، و اهل مطالعه هستید یا بیشتر وقت خود را خوش گذرانی می کنید و برایتان مهم نیست که رشدی در زندگی داشته باشید؟

سعی کنید با صداقت به سؤال بالا جواب دهید.

اینکه شما خودتان را چگونه فردی ببینید و تصور کنید مربوط به لایه‌های عمیق شناخت است که هر کسی می‌تواند بهتر از دیگری در مورد خود داشته باشد.

اما یکی از پایه‌ای ترین دامنه‌های شناخت اجتماعی، شناخت خود است که برای افرادی که دارای رشد عادی هستند، پیچیدگی زیادی ندارد.

نوزادان از ۱۸ ماهگی تصویر خودشان را در مقابل آیینه تشخیص می‌دهند و اصطلاحاً خودشان را می‌شناسند و بعدها به راحتی می‌توانند از ضمیر من در مورد خودشان استفاده کنند.

شناخت و درک خود در اوتیسم

احتمالاً با مطالبی که تا اینجا عنوان شد متوجه شده‌اید که می‌خواهم درباره‌ی وجود چه مشکلی در افراد دارای اوتیسم با شما صحبت کنم.

شناخت خود، که پایه‌ای ترین نوع شناخت محسوب می‌شود، در افراد دارای اختلال اوتیسم با تأخیر یا نقص همراه است.

جدا از بحث تن آگاهی که مربوط به درک اعضای بدن در فضا یا محیط است، کودکان و بزرگسالان دارای اوتیسم، بعضاً همانطور که نسبت به شنیدن نام خود بی تفاوت هستند ممکن است نسبت به دیدن تصویر خود هم بی تفاوت باشند.

و این یعنی اینکه آن‌ها شناخت درست و مناسبی از خود ندارند. به همین دلیل است که درمانگر برای بعضی از کودکان یا بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، انجام تمرین‌ها در مقابل آیینه را در نظر می‌گیرد.

البته همانطور که قبلاً هم گفته شده نمی‌توان از یک نسخه و یک تمرین برای تمام افراد دارای اوتیسم استفاده کرد، تنها به این دلیل که همه‌ی آن‌ها مبتلا به اوتیسم هستند، بلکه هر فرد تمرین منحصر به فرد خود را نیاز دارد. و این مورد تنها با ارزیابی دقیق کودک امکان پذیر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا