ادراک دیداری در اوتیسم

ادراک دیداری

ادراک دیداری در کودکان دارای اوتیسم متفاوت از افراد عادی است.

زیرا کودکان اوتیسم اجزا را مستقل از هم درک می‌کنند و بیشتر از کل به جز توجه دارند.

در ادراک دیداری افراد دارای اوتیسم در بعضی از فعالیت‌ها عملکرد خیلی خوب و بهتر از افراد عادی دارند و در بعضی از تکالیف عملکرد ضعیف و پایین‌تر از افراد عادی دارند.

به عنوان مثال غالباً افراد دارای اوتیسم در آزمون‌های خطای دیداری خطاهای کمتری نشان می‌دهند، چون اجزا را مستقل از هم می‌بینند و درک می‌کنند.

آزمون‌های ادراک دیداری

در آزمون‌های ادراک دیداری، که نیازمند ادراک سطح پایین است، افراد دارای اوتیسم بهتر از هم‌سالان عادی خود عمل می‌کنند و خطاهای کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

اما در آزمون‌های ادراک دیداری که نیازمند ادراک ترکیبی است افراد دارای اوتیسم عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

 

 

به عنوان مثال به نظر شما در تصویر بالا کدام یک از دایره‌های مرکزی بزرگتر است؟

لطفاً اول به این سؤال پاسخ دهید و بعد بقیه‌ی مطلب را بخوانید.

بیشتر از ۹۰٪ آدم‌ها گزینه‌ی شماره‌ی یک را انتخاب می‌کنند یعنی به نظرشان دایره‌ی مرکزی در شکل شماره‌ی یک بزرگتر است.

در حالی که هر دوی این دایره‌های مرکزی هم اندازه هستند و تمام کسانی که مرتکب این خطای دید می‌شوند دارند شکل را بر مبنای زمینه‌ی آن می‌سنجند، و به همین دلیل شکل شماره‌ی یک به نظرشان بزرگتر می‌آید.

اما افراد دارای اوتیسم از آنجا که اجزا هر شکل را به صورت مستقل می‌بینند و درک می‌کنند این خطا را ندارند و معمولاً در این آزمون نمره‌ی قبولی می‌گیرند.

البته آزمون‌های بسیاری برای ادراک دیداری افراد تهیه شده که من یکی از ساده‌ترین‌ها را برای شما آورده‌ام تا بتوانم با استفاده از آن به شما نشان دهم که یک فرد دارای اوتیسم ادراک دیداری متفاوتی نسبت سایرین دارد.

حالا تصور کنید که تصویری همراه با یک نور شدید به فرد ارائه شود، ( ترکیبی ) برای افراد دارای اوتیسم این نور شدید مانع از دیدن کل تصویر می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا